Školka štístko pro základní úctu k přirozenému vývoji dítěte

"Škola života". Byla by to radostná, přirozená instituce, kde by se děti učily všemu, co je užitečné pro život, v souladu s jejich věkem a možnostmi.

Co by měla mít:

  • Přírodní prostředí: Musela by mít zahradu, kde by děti pozorovaly přírodu, rostliny a zvířata. Učení by probíhalo na čerstvém vzduchu.

  • Názornost a smyslové pomůcky: Vše, o čem se mluví, by děti měly vidět, slyšet a dotknout se toho. Velké obrázky a modely by byly nezbytné pro názorné poznávání světa (Orbis Pictus).

  • Domácká atmosféra: Mělo by to být přátelské a láskyplné prostředí, kde se dítě cítí bezpečně.

Forma výuky:

  • Vševýchova (Pampaedia): Učení všeho, co je podstatné, ale přiměřeně věku. Výuka by probíhala hravou a zábavnou formou.

  • Pravidelnost a řád: Den by měl mít jasný režim střídající hru, práci a odpočinek, aby se dítě navykalo na ukázněnost.

  • Výchova smyslů: Systematické rozvíjení všech smyslů (chuť, čich, hmat, zrak, sluch) jako základ pro pozdější rozumové poznání.

  • Rytmus a hudba: Využití písní a rytmu k zapamatování a osvojení si poznatků.


(Dětská zahrada) – by byla místem pro seberozvoj a symbolickou hru. Škola by měla dítěti pomoci odhalit vnitřní jednotu všeho bytí skrze aktivní činnost.

Co by měla mít:

  • Symbolická architektura: Ideálně by měla mít uprostřed místnost pro společnou hru a kruhové aktivity, symbolizující jednotu.

  • Dary (Gifts): Sady didaktických pomůcek (míče, kostky, válečky) určené pro specifický rozvoj smyslů, prostorového vnímání a poznávání barev a tvarů. Dary jsou neměnné a podstatné.

  • Zaměstnání (Occupations): Materiály pro tvůrčí činnost (hlína, písek, papír, provázky) umožňující dětem transformovat a vytvářet, čímž se rozvíjí manuální zručnost a kreativita.

  • Zahrada: Absolutně nezbytná pro zahradničení a péči o živé věci, což učí dítě vztahu k přírodě a rytmu života.

Forma výuky:

  • Hra je práce: Hra je nejvyšší formou dětského vyjádření a je nutné ji respektovat. Hra je vnitřně motivovaná a samočinná.

  • Kruhové hry a písně: Společné aktivity v kruhu pro rozvoj sociálních dovedností a symbolického myšlení.

  • Princip jednoty: Všechny činnosti by měly vést dítě k pochopení souvislostí a jednoty světa.

  • Rola učitele: Učitel je spíše zahradník, který pečuje o rostlinku (dítě), ale nezasahuje násilně do jejího růstu.


Dům dětí (Casa dei Bambini), by byla především připraveným prostředím pro svobodnou volbu a samostatnou práci. Jejím cílem je pomoci dítěti k psychickému rozvoji a nezávislosti.

Co by měla mít:

  • Připravené prostředí: Prostor by měl být esteticky příjemný, dokonale uspořádaný a přizpůsobený velikosti dětí (nízké police, lehké židličky, malé nástroje). Každá věc má své místo.

  • Montessori didaktické pomůcky: Speciálně navržené materiály pro senzorický rozvoj, praktický život, matematiku a jazyk. Tyto pomůcky obsahují kontrolu chyby, což umožňuje dítěti samostatně se opravovat a učit.

  • Prostor pro praktický život: Dětská kuchyňka, úklidové náčiní, pomůcky na zalévání rostlin – aby se děti mohly zapojit do smysluplné práce (mytí, zametání, oblékání).

Forma výuky:

  • Svobodná volba práce: Dítě si samo volí, s jakou pomůckou a jak dlouho bude pracovat, v rámci stanovených pravidel. To vede k rozvoji koncentrace a vnitřní disciplíny.

  • Polarizace pozornosti: Proces, kdy dítě pracuje s pomůckou tak intenzivně a soustředěně, že se stává imunní vůči vnějšímu rušení.

  • Rola učitele ("Dirigenta"): Učitel (průvodce) nevede frontální výuku, ale je pozorovatelem. Ukazuje dětem, jak s materiály pracovat, a poté ustupuje, aby umožnil samostatnou práci.

  • Individuální tempo: Každé dítě se učí vlastním tempem; neexistuje společné hodnocení nebo porovnávání.

No comments:

Post a Comment

Školka štístko pro základní úctu k přirozenému vývoji dítěte

"Škola života" . Byla by to radostná, přirozená instituce, kde by se děti učily všemu, co je užitečné pro život, v souladu s jejic...